1 februari 2015

Martha Stewarts Crafters Clay

Idag tänkte jag berätta och visa lite om Martha Stewarts Crafters Clay.
Det är en jätterolig produkt som är enkel att använda!
Det är en papperslera som du inte behöver någon ugn för att stelna. Det räcker med att låta den lufttorka i 24 timmar.
Det finns massor av fina silikonformar att använda sig av om man inte är duktig på att skapa för egen hand.

Här är de som jag hunnit samla på mig:

Det finns lera att köpa i dessa färger samt i vitt:

Finessen är att man med dessa färger sen kan blanda till en mängd olika nyanser!
Färgschema medföljer!
T.ex. behöver du bara en liten, liten bit rött ihop med en bit vitt för att göra rosa.

OBS! Tänk på att förvara leran helt tättslutet. 

 Jag börjar med att visa hur jag gör en ram med mörkbrun lera:


 Jag trycker ut leran i ramen.
Leran är så enkel att jobba med. Den kladdar inte på händerna.

 Direkt efter att jag tryckt fast leran i formen kan jag böja på formen och ta ut min ram!


 Så här ser ramen ut innan jag hunnit "snygga till" den.

Man kan välja mellan att klippa bort överflödig lera på en gång, eller att göra det när figuren torkat.
På just denna figur funkar det lika bra att göra det efteråt. 
Men när det gäller figurer med många detaljer är det bäst att klippa bort på en gång!


Vi fortsätter med dessa snygga stjärnor!

Hoppas det går att se hur stjärnorna blev på denna bild: 

Vi gör några fåglar också, tycker jag! 

Här kan det t.ex. vara praktiskt att klippa rent runt kanterna på en gång, 
innan fåglarna torkar. 

Dagen därpå har mina figurer torkat!
De är dock inte hårda vilket kan vara praktiskt!
Jag vet inte vad jag ska jämföra med... Men de känns lite som gummi...


Dags att måla!
Till ramen valde jag denna favoritfärg från Martha Stewart,
Metallic i nyansen Gunmetal!
Krämig färg med mycket pigment. Det räcker ofta med en strykning.

Färdig! Visst ser den läcker ut?! 


 En av fåglarna fick bli blå med Martha Stewarts Satin-färg.
Kanske en lite annorlunda färg på en fågel, men... ;-)

Här finns en Youtube-video som är intressant att kika på:


Bl.a. dessa butiker säljer Martha Stewarts Crafters Clay och formar:

1 kommentar:

Unknown sa...

Jätteroligt måste prova blanda i färg. Har bara använt vit lera o sedan målat men marmorerat ser läckert ut.