29 december 2013

Ännu fler pimpade mobilskal!

Kommer ni ihåg mitt inlägg för några veckor sen där jag visade upp mitt allra första mobilskal som jag målat och stämplat på? HÄR finns det inlägget.
Jag fick fin hjälp av mina go'a scrapkompisar Lena Larsson och Katja Joulak (Mezzanotte) som visade hur man skulle göra, kom med goda råd och låna ut en del material!
Jag blev helt biten av detta roliga pyssel, och köpte på mig fler mobilskal, och shoppade dessutom egen akrylfärg, silkespapper, lack och lite annat som behövdes!

Nu under mellandagarna fick jag så tid att sätta igång, ivrigt påhejad av mina söner som har varit med och designat skalen. Eftersom de ska ha några av dem till sina mobiler fick de bestämma vilka färger och stämplar det skulle vara. Beskrivning hittar du sist i detta inlägg!

Så här blev resultatet:


Den gröna har Lukas designat själv. Den oranga gjorde han och jag tillsammans, och den blå har Pontus designat. Jo, jag vet, färgerna är lite missvisande här i bloggen. Dels är akrylfärgerna jag använt metallic vilket gör att de skiftar i färg/nyans beroende på i vilket ljus man ser dem och hur man håller dem.
Anledningen till att jag var med och la mig i designandet av skalet i mitten var att jag ville passa på att göra ett alster till Inkidos urmaning denna månad! Man skulle använda stjärnor och/eller snöflingor på sitt alster. Här fick jag användning för min nya fina stjärnstämpel!


Pontus iphone 5-skal som han blev jättenöjd med! Glad och stolt mamma!
Stämpeln jag använt kommer från Gummiapan.


Till Inkidos utmaning:
Det här skalet vågade jag fästa några rhinestones på. Jag gjorde det på mitt allra första skal jag gjorde, men bara några dagar senare trillade en av dem bort... Men de andra två har suttit kvar i snart en månad nu, så jag chansade!


Stämpeln med stjärnorna kommer från Gummiapan.
Textstämpeln kommer från Prima.


Sist ut kommer Lukas skal som han blev jättenöjd med!
Bubbel-stämpeln kommer från Gummiapan, cirkelstämpeln från Panduro, och textstämpeln kommer från Prima.


Lukas bestämde var alla stämplar skulle sitta någonstans. Han hade en kul idé att stämpla med en liten cirkel runtom hålet för kameran (se ovan).


Här kommer beskrivning på hur jag gjort skalen:

*Sandpappra skalet så att det blir en mindre blank yta.
*Grunda med två lager gesso, låt torka emellan strykningarna.
*När gesson torkat, stryk på valfri akrylfärg med ett finger.
Jag har använt en färg som heter Studio Acrylics och finns på Panduro.
*Stämpla på vitt silkespapper, riv ut motivet,
och fäst det sen med decoupagelim.
*Man kan också stämpla direkt på skalet (såsom jag gjort med stjärnorna och bubblorna). 
Fördelen med att stämpla på silkespapper 
är dock att du kan få motivet att gå ner över kanterna 
(såsom du ser att hexagon-mönstret gör!)
*Gör gärna lite mönster med valfri textstämpel, dock helst en clear stamp.
Använd stämpeln utan kloss och dutta bara en liten del av texten mot stämpeldynan.
Som du ser är det bara en liten del av texten som syns på mitt skal.
*Gör skuggningar runt motiv med en Pitt Pen Big brush. Jag har använt en grå sådan.
*Gör highlights och prickar med vit penna.
*Fäst eventuellt rhinestones eller halvpärlor på skalet.
*Avsluta med att lacka skalet med t.ex. High Gloss Varnish från Liquitex.
Jag har köpt min på Kreatima.
Jag lackade tre gånger (på inrådan från Lena!), och lät det torka emellan.

En del av de vita detaljerna suddades tyvärr ut när jag lackade.
Jag tror att det kan förhindras genom att man använder någon form av fixativ som man sprayar på skalen före lackningen. Jag testade med hårspray, men det ville inte riktigt sitta kvar. Jag ritade nya streck och prickar med vit penna efter att sista lagret lack torkat. Vi får se hur länge det håller...

11 kommentarer:

AngelicaS sa...

Superläckra!!

Ullis sa...

Så häftigt! Imponerande...... gissar att killarna är stolta :)

Gunilla/Nilla sa...

SUPERFINA.....en riktigt cool idé!

Bente Fagerberg sa...

Dessa blev jästtefina och sååå kul med ett eget designat skal som ingen annan har!! Tack så mycket för att du bidrar med inspiration hos oss på Inkido!!

Sofia sa...

Supersnygga!!!!!

Stephi sa...

så snygga de blev och så mysigt att göra ihop

Maya sa...

Kjempe kule!!!

Bellaidea sa...

Looks like you had a great idea about Inkido challenge! Thank you for joining us!

Katja/MezzaNotte sa...

Härliga skal!!! Så grymma och du har satt din alldeles egna touch på dem....Me love them all!

Ha en god fortsättning på det nya året!

Kram Katja

Åsa/asamia sa...

Superdupersnygga skal du/ni gjort.
Kul att få ha sina egna.

Annemi sa...

Superfina skal