21 januari 2016

Rancho Palos Verde

 Den 6 januari åkte jag till Los Angeles i USA.
Jag var där för att vara med på en stor hobby- och scrapmässa.
Men det blev lite tid över till annat också! 


En dag åkte vi till ett ställe ute vid kusten i södra Los Angeles som heter 
Rancho Palos Verde. Där kunde man nämligen få se valar om man hade tur!
Och tur hade vi! Vi fick se tre stycken!


Till att börja med var naturen så vacker, och vädret var ju underbart! 
Den fina fyren är jag nog inte ensam om att ha fotograferat! Så charmigt!



En rolig skylt var jag också tvungen att fotografera!


Vi fick inte bara se valar. Vi såg en albatross, delfiner, sjölejon och örnar!
Här lyckades jag fånga örnarna på bild:



Det låg ett valcenter i Rancho Palos Verde. Där arbetade bl.a. den här kvinnan.
Hon hade i uppdrag att spana hela dagarna i kikare för att registrera hur många
valar som passerade här varje dag.

När vi kom dit (ungefär vid lunchtid) hade man noterat åtta stycken gråvalar.
Under tiden vi var där såg vi ytterligare tre stycken, varav en mor med en kalv.
Kvinnan och några av hennes kollegor var väldigt trevliga och berättade gärna 
för den lilla publiken om vad de såg, 
samt upplyste oss om en hel del fakta om gråvalar.
Vi fick till och med kika lite i hennes stora kikare och hon pekade ut hoppande delfiner för oss!

Ja, detta är alltså två bilder på valar! ;-)
Tyvärr hade jag inget teleobjektiv med mig, så mer än så här kunde jag inte zooma in...
Men det där vita lilla plasket mitt ute på havet är valen som rör sig.




1 kommentar:

Birgitta Malmstedt sa...

Fantastiskt! Så fina bilder.
Kram
Mamma