18 mars 2016

En skylt till Ulrika

Ja, man skulle kunna tro att den här skylten var till mig... Men det är den inte! Den är gjord på beställning till en arbetskompis som också heter Ulrika!
Hon tänkte ha den på väggen utanför sitt kontorsrum.

Låt mig visa processen:

Jag började med att skära till en bit vit cardstock och en bit svart cardstock. 
Det vita pappret torrembossade jag med en embossingfolder.
Jag placerade sedan ut de figurer jag vill ha på min skylt.


Därefter fäste jag remsor av aluminiumtejp tvärsöver skylten.
Som ni ser så blir den ganska spänd över figurerna.
Men det åtgärdar man med hjälp av t.ex.  bakänden på en pensel.
Man gnuggar den runt konturerna för att de ska framträda bättre.


Jag använde sedan turkos och svart akrylfärg för att färga skylten.
Jag började med den turkosa färgen. Lät torka, och smetade sen på svart färg.
Direkt när man haft på färgen, måste man gnugga bort det överflödiga,
antingen med hushållspapper eller en gammal handduk.
När det svarta torkat så duttade jag på lite extra turkos färg igen för att förstärka det.


Inga kommentarer: