27 juni 2013

Sequoia - dag 13

Uppdaterat inlägg, nu med bildtexter!

Jag blir tokig! Nä, inte på USA! Men på internetuppkopplingen på det här motellet vi bott på senaste två nätterna! Så dålig... I kombination med vår laptop som tyvärr krånglar en del (för effektiv brandvägg eller nåt??), så är det nästan omöjligt att surfa. Och att blogga!
Jag lyckades tydligen ladda upp fotona igår innan vi la oss. Nu skriver jag inlägget i Blogger-appen på min ipad.
Det är svårt att ändra storlek på fotona där, och att skriva bildtexter eftersom jag ser texten i html-läge, och det är inte lätt att skilja fotona åt då...

Men hur som helst! Denna dag har vi varit inne i Sequoia nationalpark! Jättehäftigt!! Vi har sett världens största träd!! Ett sequoia-träd som man har döpt till General Sherman tree.
Vi har också sett många andra sequoia-träd, och imponerats av deras storlek!

Lasse och Pontus vågade sig upp på Mono Rock. En lustig klippformation som man huggit ut en gång äg upp till toppen på. Jag insåg en liten bit upp att detta var inget för mig som är höjdrädd! Jag fick Lukas med mig ner, men de två andra vågade sig modigt upp till toppen! Några av fotona är tagna där uppe!

Vi fick också se Tunnel Log, en riktigt kul sak! Nämligen ett fallet sequoia-träd som man gjorde ett hål igenom så att man nu kan köra bil igenom det! :-)
Trädet föll 1937, så det har hängt med länge! Det föll precis över vägen, så det var en ganska bra lösning att låta det ligga, men att göra ett hål igenom det!

Nu drar vi tillbaka till Los Angeles! Två nätter på hotell där innan det är dags att flyga hem igen... Blandade känslor... Vi längtar hem lite till Sverige, men har så himla kul här!
Mest längtar vi till vanliga svenska frukostar utan fikabröd och våfflor med sirap! Grabbarna längtar nog också hem till sina kompisar. Däremot har de inte sagt nåt om att de saknar sina datorer och datorspel... Bra!!

Äntligen här!
Nu rullar vi in i parken!

Lukas poserar vid en skiva utskuren ur ett sequoia-träd liknande det
som heter General Sherman. 
Vi kunde se årsringarna, men orkade inte räkna allihop... ;-)

Här är jag och grabbarna vid två fina, ståtliga sequoior.

Här kom vi så fram till världens största träd!!
Ganska imponerande!!



Detta var vår utsikt då vi åt vår medhavda lunch!
Jag har aldrig haft så fin utsikt under en måltid förr!!
Vi hoppades skymta nån björn där nere i snåren nedanför oss, men icke...

På väg uppför Moro Rock.
Man ser Pontus och Lukas längst till höger i bild.

Fakta om Moro Rock.

Tuffa grabbar!

Pontus och Lasse var som sagt de enda som vågade sig hela vägen upp!
De fick med sig min kamera, och lät någon där uppe ta ett kort som bevis!

Lukas och en ENORM rotvälta!

Här var en grupp träd som utgjorde ett fint fototillfälle!

Pontus ovanpå Tunnel Log.
Jag i bilen där under! :-)

Fakta om Tunnel Log

Bye-bye Sequoia!
Här ser man Moro Rock från "baksidan".

Inga kommentarer: