15 oktober 2016

Ett twist-and-pop-kort

Idag ska jag visa ett kort med en speciell vikning. Jag har nyss lärt mig hur man gör. Första gången jag såg den här typen av vikning var förra helgen då jag var på det stora scrap-eventet Meet & Greet i Göteborg. Då visade min DT-kompis Niina mig sitt kort som hon gjort. Jättefint!
Jag blev sugen på att testa, så jag kollade på några Youtube-videos och noterade måtten, och satte sedan igång!

Jag hade lämpligt nog en kort-beställning på ett kort till en tuff brud som heter Isabelle som snart fyller 18 år. Jag tror att det här kortet kommer passa henne perfekt!

Först visar jag bilder på måtten. Sist i det här inlägget visar jag en kort filmsnutt på kortet. Men, vi börjar från början!
Här kommer måtten. Observera att centimeter-angivelserna är ungefärliga! Allra bäst är om du har möjlighet att skära efter inch-angivelserna.

" = inch (2,54 cm)





Så här såg mina bitar ut när jag skurit ut dem.
Två bitar i svart cardstock, och ett i matt silverfärgat papper.


Jag började med att göra den del som ska sitta på insidan.
Jag gissade att dessa tekniker och dekorationer kommer passa 
den 18-åriga Isabelle som ska få kortet.

Det är en charm i form av solglasögon till vänster. Bredvid den gjorde jag ett kort
med stjärnor och aluminiumtejp. Jag kletade på lite svart akrylfärg och gnuggade bort överflödet.
"Prickarna" är gjorda med Zing embossingpulver och en stencil från Tim Holtz.
Raden med stjärnor längst till höger är utstansad med hjälp av en die från BoBunny.


Här ser ni hur jag dekorerat insidan på kortstommen.
Pappren kommer från K-Design. Visst är de coola?!
Till höger syns den pappersbit som inte kommer synas så mycket, men som är 
själva mekaniken för att kortet ska kunna fällas upp och ihop.


Så här ser den biten ut när den är ihopfälld.


Biten fästs sen med dubbelhäftande tejp inuti kortstommen.
Tejpa först fast den på nedre delen.


Sätt sedan tejp på ovansidan av pappersbiten och ta sedan bort skyddspappret.


När du då stänger kortet så sitter biten fast!
Så här ska det se ut:


Nu är det dags att sätta dit biten med dekorationerna!
Fäst dubbelhäftande tejp uppe till höger och nere till vänster som du ser på bilden:


Lägg sedan pappret med dekorationerna ovanpå biten med dubbelhäftande tejp. 
jag har tyvärr ingen bild på det, men biten med dekorationerna kommer sticka ut en bit
på båda sidorna om biten under.

Nu är kortet färdigt!


Så här ser det ut framifrån.
Stjärndekorationen är laserskuren chipboard från Blue Fern Studios.
jag embossade den med Zing embossingpulver i färgen Pewter (tenn).


Så här ser kortet ut när det är uppfällt.



Även baksidan dekorerades.


Och så kommer filmen!
Här ser ni hur det ser ut när man fäller upp kortet, och sen fäller ihop det igen!




2 kommentarer:

Anonym sa...

Coolt Ulrika!! Kul med en ny vikning också, har inte sett denna förut! Tack för grundlig instruktion <3

Maria sa...

Hej! Vilken bra tutorial! Jag undrar om vi får använda den på vår träff nu i helgen? Hälsningar Maria och Jamtland Scrapbooking Society