26 mars 2014

Skapa din egen scrappade blog-header

Idag tänkte jag inspirera er till att skapa er egna scrappade blog-header.
En blog-header är helt enkelt "huvudet" i bloggen, rubrikbilden.
Jag har i många års tid gjort mina egna, och jag har scrappat dem med papper och dekorationer.
När jag är klar med headern så fotar jag den och beskär den i ett bildredigeringsprogram. 
Du kan såklart också scanna av den i en scanner.

Jag brukar använda mig av ett cardstock som grund. Det skär jag till i storleken 30,5x15 cm, alltså ganska precis ett halvt cardstock!
Du kan såklart använda en annan storlek, men mitt mått är beprövat, och passar lagom i storlek i min blogg som jag har hos Blogspot.
Sist i det här inlägget hittar du en beskrivning på hur du sen får in bilden av din nya header i bloggen!

Vilken teknik du använder för att scrappa din blog-header är ju helt upp till dig såklart! Kanske använder du papper, kanske washitejp, eller kanske gesso, mister och annat kladd! 
Jag tänkte visa er några av de jag gjort genom åren, och hoppas att det kan inspirera er.

Först ut kommer min allra första header. Eftersom min blogg heter "Hemma hos Ulrika", tyckte jag det var en kul grej att använda ett papper från Simple Stories med ett hus på.


När jag sen fick den stora äran att komma med i BoBunnys designteam använde jag såklart deras papper till flera olika headers.



En kul grej är ju att anpassa temat på headern till årstider och högtider. T.ex. gjorde jag denna som jag använde under december månad då det lackade mot jul.


När sen julen var över, var det dags för den här headern med vintertema.


Till den här headern skippade jag papper (ja, förutom cardstocket i bakgrunden förstås). Jag plockade fram mist och stämplar och satte igång!
Även här använde jag temat från min bloggadress Hemma hos Ulrika, och stämplade ett symboliskt hus.



När du har sparat ner bilden av din nya header i datorn gör du så här för att få in bilden i bloggen:
*Gå in i bloggredigeringsläget och välj Layout i listan i vänsterkanten.
*Klicka på Redigera i det fält där du har din bloggrubrik.
*Ladda upp din bild och välj Istället för rubrik och beskrivning.
*Klicka på Spara

*Du kan istället för att ladda upp den sparade bilden, klistra in bildens bildwebadress om du har bilden publicerad någonstans, t.ex. i ett online-galleri, Google+ eller kanske i ett inlägg i din blogg. 
Detta tycker jag brukar fungera bättre, bilden blir oftare i originalstorlek då. Ibland när jag laddat upp bildfilen från datorn har den blivit lite för liten.

Lycka till!




2 kommentarer:

Tessan/Jejje sa...

Och jag som har trott att du har gjort dina headisar digitalt. Där ser man!! :)

Cilian sa...

Jag vill bara säga att du gör väldigt fina headers och nu blev jag inspirerad av ditt inlägg till att göra min allra första egna :-)
Det var ju skoj så det kommer absolut att bli fler/Tack!