23 februari 2013

Att använda stencils och masker


Idag får ni mycket texta att läsa, och många bilder att titta på!
Jag publicerar den artikel jag skrivit för inspirations-bloggen SWE Scrapbook.
Om ni är nyfikna på det här med att använda masker och stencils tycker jag definitivt ni ska stanna till och ta er tid att läsa och titta!
Hoppas ni lär er något nytt, skoj att göra och att ni får inspiration!


Jag tänkte idag visa er hur det går att dels göra egna stenciler och dels använda sånt du redan har i din scraphörna som masker.
Först ska vi reda ut begreppen lite!
Stencil - Tänk dig ett ark med hål i, och när du lägger det över ett cardstock t.ex. och mistar eller duttar färg genom hålen så får du det mönster som hålen bildar.
Mask -  Tänk dig att du lägger på någonting på ditt cardstock och när du t.ex. sprayar med mist så blir allt färgat utom där du haft den där saken sittandes.
Klarnade det nu? Hoppas det...
Då kör vi igång!

STENCILS

Först tänkte jag visa hur jag med hjälp av min Silhouette Cameo tillverkade en egen-designad stencil. Jag skapade ett mönster med stjärnor i Silhouetten och matade maskinen med ett overhead-papper (genomskinlig plast).


Sedan är det bara att placera den nytillverkade stencilen på ett cardstock och (som i detta fall) spraya med mist! Så här blev det:

Och så här blev den layout jag gjorde:



Ni vet de där kartongbitarna man får med när man köper olika typer av förpackningar? Gör som jag och spara dem! Perfekta att göra stencils av!


Det går ju att göra mönster även om man inte har en Silhouette. Här har jag använt en speciell punch som heter Anywhere punch. Med den är man inte begränsad till att stansa vid kanten på pappret, utan ställer ovandelen av punchen på pappret, och med magnet fäster underdelen på undersidan av pappret. Sen trycker man till och mönstret hamnar där man vill ha det.
Så här blev mitt stjärnmönster med detta verktyg!


Som ni ser har jag redan sprayat mist genom denna stencil. Med lite småfixande lyckades jag dessutom spraya de olika stjärnorna med mist i två olika färger.
Så här blev layouten till slut:






MASKER

Jag har genom åren som scrappare samlat på mig en hel chipboardfigurer. Jag inser att jag inte kommer hinna använda alla under min livstid (även om jag kommer bli riktigt gammal!). Så jag valde ut några och la i en särskild liten påse. De använder jag sedan när jag vill göra nåt kul mönster på t.ex. en layout.
Här har jag använt några runda former och placerat ut:


Jag sprayar på det kraftfärgade cardstocket med vit mist, och då blir det så här:





Och så här blev min layout med det cardstocket som bakgrundspapper:



Kartongbitarna funkar inte bara till att stansa ut stencils med. Det funkar även att skära ut egna figurer och använda dem som masker!
Här har jag skutrit ut rektanglar och sen stansat runda hörn.




Dessa har jag använt tillsammans med en vanlig svart penna att göra mönster med på mitt cardstock.
Så här blev layouten:



Du kan också använda dina köpta stencils ihop med penna! Man måste inte alltid kladda med färg och mist! ;-)

Här har jag ritat moln och cirklar snabbt och enkelt! Molnen kan man ju t.ex. klippa ut och använda som dekorationer.



 Cirkelmönstret har jag använt tidigare på layouter jag gjort, t.ex. på denna:



Hoppas jag kunde inspirera och kanske lära er något!
Nu är det bara att sätta igång med masker och stencils!
Lycka till!

2 kommentarer:

Marit sa...

Vilket toppen inlägg, måste börja använda stenciler mer :) Och att rita med en svart penna var ju super snyggt, det måste provas.

La Vikinga sa...

Oj - jag som trodde att masker och stenciler var typ same same but different...
Bra med en tutorial så man får klart för sig hur det egentligen ligger till. Gillar det vita sprayen på kraftpapper - riktigt snyggt trots att det inte är färgglatt!

Saludos,

Charlotta