15 augusti 2017

Life's a beach, enjoy the waves

Den här canvas-tavlan har jag gjort för BoBunny, och jag tyckte den blev lite kul!
Jag har använt en rad roliga Pentart- och BoBunny-produkter. Jag tänkte beskriva alla steg i processen, så häng med!


Jag började med att stryka ett lager gesso på canvastavlan. Det gör jag för att täcka de porer som finns i canvas-tyget så att den färg jag sedan applicerar inte sugs in i duken. 
En del canvasdukar man köper är redan "primade", alltså strukna med något som täcker,
men jag brukar för säkerhets skull dra på ett tunt lager gesso ändå.


När det torkat kladdade jag på Bead Paste. Det är en pasta med små korn/pärlor i
som ger strukturen som ni ser i bakgrunden på tavlan.
Därefter använde jag en stencil från BoBunny som är lite tjockare än vanliga stencils,
och passar utmärkt ihop med t.ex. gesso.
Med den gjorde jag cirkel-/bubbel-mönstret i mitten på tavlan genom att använda vit gesso.

Jag fäste också 3D balls, 3D Powder från Pentart, och sisal (de där fibertrådarna ni vet,
som man kan köpa hos florister) på det som ska bli havsbotten.
Fram tills nu var tavlan fortfarande helt vit.


Sen var det dags att börja färglägga tavlan. Jag började med att spraya med mist, 
BoBunnys Glimmer Sprays, Frost och Bronze
Eftersom vattnet skulle vara blått, och botten skulle vara brun, 
så fick jag täcka över den del som inte skulle färgas in när jag sprayade.
När det torkat så målade jag. Det blå är en Delicate Acrylic Paint Metallic från Pentart som faktiskt heter Greenish Silver, men som blir ganska blå, iallafall här! :-)
Det bruna/beiga är först en sandfärgad akrylfärg från Pentart
sedan duttade jag på guldfärgad Media Ink, alltså ett bläck, också det från Pentart.


Jag använde blå Media Ink till "vattnet", och lät pipetten med bläck droppa ner på canvasen så att det rann nerför. Om man håller upp canvasen och lutar den lätt bakåt så rinner det fint!

Jag fäste sedan snäckorna med limpistol, samt några söta chipboard-dekorationer
som hör till BoBunnys serie Down By The Sea.
Jag penslade på BoBunnys guldfärgade Confetti Paste på snäckorna och på sisalen.

När allt torkat så gick jag på med Pentarts guldfärgade Wax Paste. Om man helt enkelt använder pekfingret för att applicera vaxet så går det att styra ganska exakt var det hamnar.

Som ni ser strök jag akrylfärg även ner på sidorna av canvasen. 
Jag strök också på lite guldfärgad Wax Paste.

Jag hoppas att jag kunde ge er lite inspiration och lust att göra en canvas!
BoBunnys produkter hittar du hos Cili In Papers.
Pentarts produkter finns dessvärre inte hos någon återförsäljare i Sverige. Men hos Cili In Papers hittar man Prima/Finnabairs produkter och de har liknande effekter.

Inga kommentarer: