28 april 2016

Att göra egna stämplar med Silhouette Cameo

Vilken dröm va?! Att kunna göra egna stämplar! Det kan man i Silhouette Cameon. Jag vill dock börja med att påpeka att den kan inte tillverka stämplar med avancerade sirliga mönster och så, utan stämplarna blir helt "platta". Häng med så ska jag visa vad jag menar, det är ändå helt fantastiskt! :-)

Det du behöver är antingen Stamping starter kit, eller så köper du special-skärmattan och stämpelmaterialet (gummiarken) separat. I kitet får du såklart lite mer än bara matta och skärmaterialet. Där får du med akrylblock, stämpeldyna, 10 exklusiva skärfiler att ladda ner samt en instruktionsbok med idéer.

Silhouette Cameo och en mängd tillbehör och kul material finns såklart att köpa hos Cili In Papers!

Stamping starter kit:



Stämpelmaterial (gummiark) och special-skärmattan:



Du får absolut inte använda dina vanliga skärmatta till gummiarken! 
Du måste använda den speciellt designade skärmattan som är perforerad.

Jag valde ut en fin ram och några stjärnor.



Under fliken Skärningsinställningar väljer du Stämpelmaterial. 
Glöm inte att ställa in att du har en annan skärmatta också. Kniven ska ställas in på 9.



Jag gjorde en extragrej också. Jag valde Offset på skärfilerna. Det gör att jag lite senare 
kan skära ut en "matta" i papper som blir som en perfekt bakgrund till stämplarna. 
Det syns på bilden längre ner. Jag har tyvärr svårt att förklara exakt hur jag gjorde 
för jag testade mig fram och la inte på minnet exakt hur jag gjorde... 
Med det sagt kan jag väl passa på att uppmana att sätta er och "leka" lite med Silhouetten! 
Testa olika funktioner, högerklicka och var inte rädd att testa! ;-)



Så här såg Offset-figurerna ut, och som ni ser använde jag då vanliga skärmattan 
(ihop med ett vitt pappersark) för att skära ut dem på samma sätt som du skär ut vanliga figurer.



Här ser du mina utskurna stjärnor sittandes på akrylklossen, och hur jag stämplat med dem. 
Det var lätt att få ur de färdigskurna stämplarna ur gummiarket. 
Versafine-dynan funkar utmärkt till detta!



Om ni ger mig underkänt på stämplandet vill jag påpeka att detta var mitt första försök! 
Jag vill dock hävda att stämpelmotivet blir lite distressat som ni ser på bilden. 
Men jag älskar den effekten!



Här ser ni ram-stämplarna. Ja, det blev ju två stycken eftersom jag kan använda 
även den "negativa" delen (den som skurits ut i mitten).



Här kan ni se hur jag testade stämplarna på "mattorna" jag skar ut ur papper. 
Rätt kul idé om man vill göra ett kort med en liten skylt på t.ex.



Och nu tänker ni säkert: Vad läckert det vore att embossa med de där stämplarna! 
Ja, svarar jag då! Det blir jätteläckert! 
Här testade jag med ett knalligt gul-orange embossingpulver! I like it!





1 kommentar:

Anna Uhras sa...

Mycket läckert Ulrika!! Gillar särskilt stjärnorna i orange!!! Du kan greja Du!! Trevlig helg <3 KRAAM Anna :)