26 januari 2017

Phoenix polismuseum

Förra veckan besökte jag ett polismuseum i Phoenix. Jag hade sett på en karta att det låg bara några kvarter från motellet där vi bodde.
Jag knatade dit och hade en mycket intressant och trevlig eftermiddag!


Jag fick en rolig pratstund med dessa trevliga herrar, Steve och Tommy.
De var båda två pensionerade poliser som nu tjänstgjorde några timmar i månaden på muséet.


Här syns Phoenix första polisstation samt den sten i vilken man fäst ett handfängsel.
Detta användes som den allra första fängelset. man blev helt enkelt fastsatt
i fängslet, och så fick man sitta där i den gassande solen och begrunda sitt öde...



Jag tycker nog att polisen skulle glida runt i sådana här bilar än i dag!


Polisbil och polismotorcykel av lite modernare snitt:


I Phoenix är man stolta över att de så kallade Miranda Rights har sitt ursprung i staden.
Det kommer sig av den rättsprocess som skedde efter att Ernesto Miranda greps för bl.a.
våldtäkt och rån 1963. Hans advokat försökte få honom frikänd med anledning av att 
han ansåg att Miranda inte fått sina rättigheter ordentligt delgivna.
Efter detta satte man ihop de berömda orden som alltid ska läsas upp då någon grips:
"You have the right to remain silent. Anything you say can be used against you..."


Phoenix-polisen utvecklades på 1930-1940-talen.
1929 flyttade man in i en ny byggnad.
Den skottsäkra västen som uppfinnare sökt patent på i början av 1920-talet
utvecklades, och testades, men började inte användas av polisen förrän på 1970-talet.
Västen syns på skyltdockan till höger. 


Kvinnliga poliser började tjänstgöra i Phoenix 1957.



Man skulle som kvinna uppfylla följande kriterier för att anställas:



I Nordamerika har man varit tidiga med att ha med sig bärbara datorer ute i polisbilarna.
Denna monter visar datorernas utveckling.
Längst till höger ser man en taser, en slags elpistol. 
Just denna gul-svarta modell har man haft sedan 2011.


På muséet finns också ett minnesrum för de Phoenix-poliser som dödats i tjänsten,
samt för de poliser som offrade sina liv i 9/11-attacken.
Den vanligaste dödsorsaken bland de poliser som dödats i tjänsten
var skjutningar och trafikolyckor.



En polisbil som stod parkerad ett kvarter från muséet.


Jag fick med mig ett tjusigt tygmärke också!




2 kommentarer:

Birgitta Malmstedt sa...

Så roligt att få dessa bilder igen. Ja, jag har ju sett dem på Facebook. Båda poliserna ser jätterara ut. Bra att du kunde ta dig tid för detta.
Kram
Mamma

Tessan/Jejje sa...

Jag älskar att gå på museum. Det här museet såg jättefint ut. Kul att du delar med dig av dina bilder och upplevelser.