9 februari 2016

En namnskylt till en kollega - arbeta med aluminiumtejp

Idag ska jag visa hur man gör en skylt med aluminiumtejp. Aluminiumtejpen köpte jag på Biltema.
Jag fick i uppdrag av en kollega att göra en skylt som han ska ha utanför sin kontorsdörr.

Grunden är en bit Bazzill canvas-cardstock. På den la jag ut några bokstäver i grungeboard samt några metall- och chipboarddekorationer som jag tyckte passade bra till en maskulin stil.


Sen tejpade jag aluminiumtejp över hela skylten. Man får se till att den lägger sig åtsmitande runt figurer och bokstäver. När man är klar med det så tar man fram någon typ av verktyg och gnuggar runt konturerna på figurerna för att alla detaljer på figurerna ska synas ordentligt. Jag använde baksidan av en smal pensel.


Sen plockar man fram sina akrylfärger. Jag råkade plocka fram mörkblå istället för svart, och hann börja smeta lite i övre vänstra hörnet innan jag upptäckte mitt "misstag". Men ni vet hur det är i scrapbookingens värld: det finns inga misstag! Det blå blev istället en häftig detalj, och jag smetade lite blått i nedre högra hörnet också.


Knepet för att få den här distressade effekten är att man torkar bort färg direkt efter att man målat på den. En del färg blir ju kvar, och det är den som ger effekt!
Här ser man ganska väl hur akrylfärgen fastnar i figurernas konturer, och markerar detaljerna väldigt väl.


Inga kommentarer: