10 december 2011

Månförmörkelse

Såg ni månförmörkelsen tidigare ikväll?
Jag hade missat den om inte brorsan hade skickat ett sms och berättat om den! Tack Mattias!
Som värsta wanna-be-naturfotografen riggade jag upp kameran på förstukvisten med teleobjektiv och stativ för att föreviga detta!
Så här såg det ut:



Fenomenet kallas enligt brorsan Röd måne, och visst ser den lite röd ut i ovankant?

När jag redan hade kameran på stativet passade jag på att dela ut tomtebloss till Pontus, Lukas och deras två kompisar. Jag instruerade dem hur vi skulle tända blossen samtidigt och hur de skulle ställa sig och snurra dem runt runt i luften. De grejade det riktigt bra, så här blev det:




2 kommentarer:

Birgitta Malmstedt sa...

Jättefina bilder!
Kram till er alla

Ulle sa...

Vilka fina bilder! Tycker nästan det ser ut som de är på väg att skriva god jul på det sista fotot (med ordet "god" på det aktuella fotografiet) ...